Logg inn
- Å finne nåla i høystakken
- I dette arbeidet er Proff Forvalt stadig viktigere, sier teleanalytiker Tore Aarønæs. Han er daglig leder i Norsk Telecom - et analyseselskap som overvåker telemarkedet og informerer om hva som skjer i denne sektoren og tilstøtende områder. De bruker Proff Forvalt både til å trekke ut tallmateriale som gir den store oversikten, så vel som data om enkeltbedrifter.
Tallene må være sammenlignbare
- Vi har akkurat gjennomført en analyse av lønnsomheten og økonomien i hele det norske tv-markedet, der vi sammenlignet alle norske aktører. I den forbindelsen hadde vi en svært fruktbar dialog med Proff Forvalt om hvilke data de faktisk kan tilby og hvordan de presenteres. For å vite at resultatet ble hundre prosent pålitelig, måtte vi sikre at tallene vi trakk ut var helt sammenlignbare. Aarånæs opplevde Proff Forvalt som veldig konstruktiv i dette samarbeidet. Han understreker at nettstedet nå har utviklet enda mer kundeorienterte og kvalitetssikrede tjenester enn da Norsk Telecom begynte å bruke verktøyet.Best blant likemenn?
- Enhver bedrift kan ha glede av å drive en form for "benchmarking" mellom seg og sine likemenn, mener Aarånæs. - Gjør vi det dårligere eller bedre enn konkurrentene? Da er spørsmålet: Hva koster det av tid og ressurser å få disse tallene på bordet?- Jeg tror kanskje ikke det er så komplisert som mange frykter, fortsetter han. Jeg opplever at Proff Forvalt har jobbet mye med hvordan tjenestene kan brukes og hvordan omfattende tallmateriale kan bli mer tilgjengelig. For det kan være som å finne nåla i høystakken.
Fallgruvene
Ifølge Aarånæs er det flere ting en bør være oppmerksom på når en sammenligner bedrifter.- For det første må du være sikker på hvilket selskap du ser tallene til. I dag består gjerne en aktør av mange selskaper, og du må vite hvor den reelle aktiviteten ligger. Er for eksempel disse tallene fra ett selskap, eller er konserntall også med. Dessuten: Har tallene som står på samme plass de samme forutsetningene? Først da er tallene sammenlignbare, understreker Aarånæs.
Gjør din egen analyse
Du kan gjøre en enkel analyse av en konkurrent på egen hånd. Tjenesten Konkurrentanalyse finner du under hurtigvalg på trefflisten når du har søkt opp en bedrift.Skulle du gjerne hatt mer avanserte analyser av for eksempel et antall aktører i en bestemt bransje? Proff Forvalt er selvfølgelig behjelpelig med å skreddersy akkurat det underlagsmateriellet du trenger. Send en e-post til forvalt@proff.no, eller kontakt oss på tlf. 215 16 602.